Abstract
Education in general seeks a training that aims to develop the intellectual, moral and emotional capacity of people according to the culture and norms of coexistence of the society to which they belong. Therefore, just as the school also deals with education in values; looking for the full development of the human personality in respect to the democratic principles of coexistence, the family has also become a leading role in the formation of their children. In virtue of this, the objective of this article is to analyze education based on success and with love, taking into consideration the functions of the family and the school through the teaching practice. At a theoretical level, the family and education are addressed, as well as meanings of the teaching practice and its dimensions that give references to the work of the teacher, emphasizing the importance of the assumption by the teacher of the different areas that make up the student. In training. While methodologically it is a qualitative research, ethnographic approach because the educational characteristics of an educational community are studied, assuming as key informants five (05) elementary school teachers of an Rural Educational Institution. The results are the application of teaching practices for teaching in a group and the low integration of representatives in the learning process of children. In this sense, it was possible to determine that teachers do not have a teaching component that provides a pedagogical teaching base in breach of this with the established curricular guidelines. Therefore, it is concluded that there are challenges to implement different work strategies, where the representatives are involved in the training process of the students.
References
Aldana Corral, A. J. (2005). El habitus, generador del saber en la práctica docente. [Documento en línea]. Disponible en:http://www.institutomerani.edu.co/publicaciones/articulos/que-modelo-pedagogico-subyace.pdf [Consultado: 27 de diciembre de marzo de 2016].
Brazdresch Parada, M. (2000), Vivir la educación, transformar la práctica. Jalisco, México, D.F.: Textos Educar.
Carr. W. (1999), Una Teoría para la educación: hacia una investigación educativa crítica Morata, Madrid.
Contreras, J. (2003). La práctica docente y sus dimensiones. Valoras UC. Recuperado de http://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/45649730/Practica_docente_y_sus_dimensiones.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1495062377&Signature=pBtXkiPMemBjlEYFcqELxN%2BHV6M%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DLa_practica_docente_y_sus_dimensiones.pdf
Díez, J.J. (1982). Familia-escuela una relación vital. Madrid: Nancea
Escobar, N. (2007). La práctica profesional docente desde la perspectiva de los estudiantes practicantes y tutores. Acción pedagógica Nº 16., 184.
Freire, P. (2004). Pedagogía de la Autonomía. Sao Paulo: Siglo XXI Editores.
Fierro, C., Fortoul, B. y Rosas, L. (1999), Transformado la práctica docente. Una propuesta basada en la investigación acción. México, D.F.: Paidós.
García, F. (1984). De la escuela y de la familia. Por un proyecto Pedagógico. Madrid: Zero.
García, N. (2002). Las Comunidades de Aprendizaje. Universidad de Murcia. [Documento en línea]. Disponible en: http://www.um.es/ead/red/6/comunidades.pdf[Consultado: 27 de diciembre de marzo de 2016].
García-Cabrero Cabrero, B., Loredo, J. y Carranza, G. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, Especial. Consultado el día de mes de año, en: http://redie.uabc.mx/NumEsp1/contenido-garcialoredocarranza.html
González, S. (2003). ¿Cómo mejorar el desempeño docente? En: Colección Cuadernos de Educación Básica para Todos. Santo Domingo: UNESCO.
Guerra. L, Leguízamo, C, y Rincón, D. (2016). La práctica docente en la enseñanza: investigación narrativa a nueve docentes de tres instituciones educativas de Bogotá. Trabajo especial de grado. Bogotá, Colombia.
López, J. (2000) Desarrollo Humano y práctica docente. Trillas, México.
Luengo, J. y Luzón, A. (2001). El proceso de transformación de la familia tradicional y sus implicaciones educativas. Rev. Investigación en la escuela. Contexto familiar, contexto escolar, nº 44, p. 55-68.
Taberner
Martínez, M. (2009). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México: Trillás.
Ministerio de Educación Nacional.. (1979). Decreto 2277. Bogotá.
Ministerio de Educación Nacional. (1998) Lineamientos Curriculares de Matemáticas.
Mondragón Ochoa, H. (2004). Prácticas pedagógicas en la universidad para la construcción de ambientes de aprendizaje significativo. Cali: Universidad Javeriana.
Ríos González, J. A. (1986). Familia y centro educativo. Madrid: PPC
Robalino, M. (2005). ¿Actor o protagonista? Dilemas y responsabilidades sociales de la profesión docente. En: Revista PRELAC: Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe. N° 1. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe.
Torres, C. (2006). Subjetividad y sujeto: Perspectivas para abordar lo social y lo educativo Revista Colombiana de Educación. pp. 86-103 Universidad Pedagógica Nacional Bogotá, Colombia