Abstract
The purpose of this article was to analyze teacher training for the development of competencies in response to Special Educational Needs (SEN). It was based on the ideas of Brennan (1988), Marchesi (1990), Álvarez (2005), Alles (2008) and Alles (2009) among others. It was developed under the methodology of documentary analysis framed in the qualitative paradigm. In this sense, an analysis was conducted reviewing scientific documents to identify and analyze aspects associated with Teacher Training for the development of competencies in attention of Special Educational Needs (SEN). It was concluded that teacher training for the development of competencies in SEN care, constitutes a relevant scientific contribution that necessarily requires considering the development and strengthening of competencies such as social commitment; Attention to diversity and teamwork. Such competences contribute to the identification of SEN in all its variants and facilitate its approach through an intervention process that must necessarily include phases such as diagnosis; curricular adaptations; comprehensive attention and assessment of progress.
References
Alles, M. (2009). Dirección Estratégica de Recursos Humanos. Editorial Granica. 2da. Edición. Buenos Aires, Argentina.
Alles, M. (2008). Comportamiento Organizacional. Editorial Granica. Buenos aires Argentina.
Alles, M. (2008). Desarrollo del Talento Humano Basado en Competencias. Editorial Granica. Buenos aires Argentina.
Bohórquez C. (2010). Dirección Estratégica y Gestión del Talento Humano. Maestría en Gerencia Educativa. Universidad Rafael Belloso Chacín. Maracaibo. Zulia
Bruzzo E. Halperin E. y Lanci C. (2011). Educación especial; Integración en la Escuela. Grupo CLASA. Buenos Aires. Argentina
Castellano J. Formación del Docente para la Gestión de la Diversidad en la Atención de Estudiantes con Necesidades Educativas Especiales. Doctorado en Ciencias de la Educación. Universidad Rafael Urdaneta. Maracaibo, Zulia, Venezuela.
Chiavenato, I. (2007) Administración de Recursos Humanos. Octava Edición. Editorial Mc Graw Hill. México.
Constitución Política de Colombia (1991).
Dess G. y Lumpkin G. (2003). Dirección Estratégica. Editorial Mc. Graw – Hil Interamericana. España.
Duk C. y Loren C (2010). Revista Latinoamericana de Inclusión educativa (2010), vol 4, nro 1. Disponible en: www.rinace.net. Consulta en línea 01/08/2016.
Pérez I. (2003). Educación especial. Técnicas de Intervención. Ediciones Mc Graw Hil. México.
Tobón S., (2011). Formación Integral y Competencias. Ecoediciones, 3ra. Edición. Bogotá, Colombia