Use of ICTs as a mediation strategy for learning to read in primary education
pdf (Español (España))

How to Cite

Medellín Mendoza, M. L. (2018). Use of ICTs as a mediation strategy for learning to read in primary education. Gestión Competitividad E Innovación, 6(1), 12-21. Retrieved from https://pca.edu.co/editorial/revistas/index.php/gci/article/view/35

Abstract

The purpose of this article was to analyze the use of ICT as a mediation strategy for learning to read in Primary Education. The same was supported by the theories of Piñeros and Patiño (2013), Cristóbal (2011), Molano, Quiroga, Romero and Pinilla (2014), Ramos (2013), Landazábal (2011) López (2012). Yanes (2011), Hepp (2011), MEN (2013), Morrissey (2011), Lugo and Kelly (2011) Martín (2011), Landazábal (2011), among others. It was developed under the methodology of documentary analysis framed in the qualitative paradigm. In this sense, a documentary analysis was carried out, reviewing scientific documents to identify and analyze aspects associated with ICT as a mediation strategy for reading learning. It was concluded that the use of ICT as a mediation strategy for learning to read in primary education requires both the management of technological resources and teacher training for the effective use of them.

pdf (Español (España))

References

Cristóbal S., (2011). La metodología de lectoescritura en educación infantil y su influencia en el aprendizaje de lectoescritura de los alumnos. Trabajo de investigación. Universidad de Valladolid. España.

Hepp P., (2011). El desafío de las TIC como instrumento de Aprendizaje. Ponencia del Seminario Internacional Cómo las TIC transforman la escuela. Unicef. Buenos Aires. Argentina

Landazábal., (2011). Mediación en entornos virtuales de aprendizaje. Artículo científico. Universidad del Bosque. Bogotá. Colombia

Lugo T., y Kelly V., (2011). La Gestión de las TIC en las escuelas: el desafío de gestionar la innovación. Ponencia del Seminario Internacional, Cómo las TIC transforman la escuela. Unicef. Buenos Aires. Argentina

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN 2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Revista en línea Colombia Aprende. W.W.W mineducacion.gov.co

Morrissey J., (2011). El uso de las TIC en la enseñanza y el Aprendizaje. Cuestiones y desafíos. Ponencia del Seminario Internacional, Cómo las TIC transforman la escuela. Unicef. Buenos Aires. Argentina

Martín E., (2011). El impacto de las TIC en el aprendizaje. Ponencia del Seminario Internacional, Cómo las TIC transforman la escuela. Unicef. Buenos Aires. Argentina

Molano G., Quiroga A., y Romero A. y Pinilla C, (2014). Mediación Tecnológica de la lectura y escritura desde el método afectivo-cognitivo. Artículo científico sobre la experiencia del convenio interinstitucional con la Universidad Santo Tomás y la Corporación Nacional Universitaria Iberoamericana. Bogotá. Colombia

Ramos C., (2013). Estrategias para alcanzar nuevos lectores. Serie Bibliotecología y gestión de información. Universidad tecnológica metropolitana. Santiago de Chile

Tobón S., (2011). Formación Integral y Competencias. Ecoediciones, 3ra. Edición. Bogotá, Colombia

UNESCO, (2013). Enfoques estratégicos sobre las TICS en educación. Serie Bibliotecología y gestión de información. Santiago de Chile

Yanes, J. (2011). Las TIC y la crisis de la educación. Biblioteca digital virtual