Abstract
This document makes reference to the deployment of recreation as a strategy that make easier the application of the mathematical operators to solve daily problems. The proposal of investigation was developed during the year 2010, with sixth and seventh grade students of secondary school. It took into account a great variety of strategies which had the aim of improving the deficiencies that continued in the students and pertain to the basic operators. The methodology includes the use of didactic material, placing the young boy or girl in situations related to the context; such as the business activity, where he or she needs to exchange or do transactions (to buy, owe, lend, pay), getting through this dynamics to use different operations.
References
Flórez, Rafael. (1.995). “Hacia una pedagogía del conocimiento”. Universidad de Antioquía.
Laborde, Jean-Marie. Bellemain, Frank “Cuaderno de Geometría interactiva”
Software Matemático, Andrew Lyczac
Ministerio de Educación Nacional (1.998). “Lineamientos Curriculares Matemáticas. Áreas obligatorias y fundamentales. SANTA FÉ DE BOGOTÁ.
Ministerio de Educación Nacional (2.003) http://www.eduteka.org/pdfdir/MENEstandaresMatematicas2003.pdf“Estándares básicos de competencias Matemáticas”
Ministerio de Educación Nacional (2.006). “Documento No. 3. Estándares básicos de competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y ciudadanas. Primera edición.
Ortiz, Alexander Luis. (2.005). “¿Constructivismo o destrucción?”: Teorías del aprendizaje aplicadas a la práctica escolar. Editorial Centro de estudios pedagógicos y didácticos (CEPEDID). Barranquilla.
Ortiz, Alexander Luis. (2.009). Implicaciones de las teorías del aprendizaje en los modelos pedagógicos. Editorial Centro de estudios pedagógicos y didácticos (CEPEDID). Barranquilla.
Ortiz, Alexander Luis. (2.005). Didáctica. Editorial Centro de estudios pedagógicos y didácticos (CEPEDID). Barranquilla.
Quispe, Reynaldo. “La Didáctica”. http://reyquispe.blogspot.com/2010/03/la-didactica_10.html.
RamírezParis, Xiomara. “La Lúdica en el aprendizaje de las matemáticas”. Software Matemático para Windows. http://ciruelo.uninorte.edu.co/pdf/zona-proxima/10/9-La%ludica.pdf.